De nyeste studiene med dyreforsøk, laboratorietester og småskala pasientundersøkelser viser at egenskapene til bjørkesukker (xylitol) går i en viss retning som er gunstig for tarmen. 

Selv om xylitol er «nyoppdaget» stoff blant folk i laboratorier og helsepersonell har mennesket brukt det gamle stoffet bjørkesukker (xylitol) i mange tusen år.

I steinalderen kan det ikke ha vært enkelt å sørge for god munnhygiene. Ikke hadde de tannbørster eller tannkrem. Nå viser forskningen at steinaldermennesket i Norden tygget bjørkeharpiks som tyggis. Som kjent inneholder bjørkeharpiks mye bjørkesukker (xylitol). Moderne vitenskap har dokumentert bjørkesukkerets fantastiske antimikrobielle egenskaper som bidrar til god munnhygiene. Opplevde steinaldermennesket at bjørkeharpiksen bedret tannhelse og munnhygiene? Bjørkesukker (Xylitol) er et mer naturlig søtstoff enn man skulle tro, spesielt her i Norden. Les mer om dette her.

Våre forfedre hadde god tilgang til bjørkesukker for mange tusen år siden.  De som forsker på gammel, norsk ølbryggingstradisjoner har funnet ut at bjørkesevje var viktig for sterkt øl før sukker kom til landet og før man begynte med birøkting for honning.

Xylitol er et ikke-fordøyelig karbohydrat. Når vi spiser xylitol kommer det inn i tykktarmen der det blir gjæret av medlemmer av kolonmikrobiota; blant annet Anaerostipes, en anaerob bakterietype som kan virke beskyttene mot tykktarmskreft.

Ca halvparten av xylitol går til tykktarmen der den tjener som energi- og karbonkilde for tarmmikrobiotaen hvor det dannes kortkjedede fettsyrer som gir energi og støtter immunforsvarets likevekt. Egenskapene til xylitol har i flere studier vist seg å gi effekten man forventer av et godt prebiotikum, dvs at det er bra næring for tarmmikrobene. I tillegg hemmer xylitol vekst av Candida. En god, vitenskapelig artikkel om dette finner dere her.

I tillegg hevdet Arnold Berstad at «xylitol hindrer dannelsen av giftstoffet metylglyoxal, som er et stort problem hos pasienter med kronisk tretthet/ME, blant annet fordi det stimulerer oksidativt stress.»
Xylitol har lav glykemisk indeks som betyr at det i liten grad på virker blodsukkeret.

Men som med alt annet, man skal ikke overforbruke xylitol. Initialt kan xylitol gi løs avføring. Som regel tåler man godt ca 10 gram om gangen (to teskjeer). Over tid normaliseres løs avføring raskt, iflg. Arnold Berstad.